For quick login in and fast entrance.
M’enregistrer FAQ Connexion 
Poster un nouveau sujet Répondre au sujet  [ 35 messages ]  Aller à la page 1, 2, 3  Suivante

Mer 07 Nov 2007 18:15

 Panne réacteur au décollage d'un avion de Nationwide Airline
MessagePosté: Mer 07 Nov 2007 18:15 
Hors ligne
Grand Reporter

Inscription: Dim 09 Oct 2005 17:44
La Cap (Afrique du Sud) - Un avion de la compagnie aérienne sud-africaine Nationwide Airlines a été contraint de faire demi-tour et de se reposer en urgence sur l'aéroport international du Cap (Afrique du Sud) suite à une panne réacteur au décollage et perte d'éléments.

L'avion, un Boeing 737-200, vol CE723, qui devait effectuer la liaison entre l'aéroport international du Cap et l'aéroport international OR Tambo de Johannesburg (Afrique du Sud) était au décollage, vers 15h35, heure locale, lorsque les pilotes ont été alertés d'une panne sur l'un des deux réacteurs de l'appareil. D'après certains témoignages, ce sont des morceaux entiers du réacteur qui sont tombés sur la piste au moment du décollage. Le commandant de bord a alors ordonné de faire demi-tour et de se reposer en urgence.

Image

L'avion s'est reposé sans autre incident et il n'y a pas eu de blessé. Il n'est pas su si l'appareil a pu regagner son parking par ses propres moyens. La piste de l'aéroport a été fermée plusieurs heures le temps que les équipes de nettoyage enlèvent les débris qui étaient tombés sur la piste. L'incident a occasionné des retards sur l'aéroport suite à la fermeture.

_________________
ImageImage


  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  
Aider le Site avec PayPal

Mer 07 Nov 2007 20:17

 
MessagePosté: Mer 07 Nov 2007 20:17 
Hors ligne
Pilote de Funiculaire
Pilote de Funiculaire

Inscription: Mer 03 Mai 2006 22:35
Localisation: holding short onTaxiway Charlie
je ne me souviens pas avoir entendu parler de Nationwide avant ce jour... un petit coup d'oeil sur cette compagnie charter Sud Africaine :

Nationwide Air Charter Nationwide Airlines CE NTW South Africa Johannesburg-Int'l/Lanseria 1991-
Separate division Nationwide Airlines was formed in 1995 to ooperate scheduled services with aircraft being interchanged as needed within the Nationwide group.

une flotte de 737 200 de plus de trente ans en moyenne & 3 autres Boeing un peu plus récents...

http://www.airfleets.net/flottecie/Nati ... harter.htm

http://www.aerotransport.org/php/go.php ... 0525&luck=

_________________
48 Heavy requesting takeoff clearance


Modifié en dernier par Runway le Jeu 08 Nov 2007 10:22, modifié 1 fois.

  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  

Mer 07 Nov 2007 20:40

 
MessagePosté: Mer 07 Nov 2007 20:40 
Hors ligne
Commandant des Nuages
Commandant des Nuages

Inscription: Mar 14 Juil 2009 00:12
Ci-joint la liste des aéroports désservis par cette compagnie .

Curieusement , elle semble opérer une liaison internationale avec Londres Gatwick.

Citation:
Nationwide Airlines


Nationwide Airlines
Nationwide Airlines offer domestic flights plus International flights to London Gatwick from 6 South African airports.

Select a city to view applicable departure airports. Please note that destinations shown may form part of an itinerary and be fulfilled in part by other airlines as well as Nationwide Airlines.
Beira (BEW)
Cape Town (CPT)
Durban (DUR)
Harare (HRE)
Johannesburg (JNB)
Livingstone (LVI)
Mauritius (MRU)
Perth (PER)
Port Elizabeth (PLZ)
Windhoek (WDH)


  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  

Mer 07 Nov 2007 20:46

 
MessagePosté: Mer 07 Nov 2007 20:46 
Hors ligne
Pilote de Funiculaire
Pilote de Funiculaire

Inscription: Mer 03 Mai 2006 22:35
Localisation: holding short onTaxiway Charlie
Nationwide dispose - en plus de sa flotte d'une dizaine de 737 - d'un Boeing 767 long courrier agé d'une quinzaine d'années, qui lui permet de faire des vols vers l' Europe entre autres, ainsi probablement vers Maurice.

http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b767-26200.htm

photo

http://www.airfleets.net/show/?pic=8158

_________________
48 Heavy requesting takeoff clearance


  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 06:36

 
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 06:36 
Hors ligne
Pilote de Funiculaire
Pilote de Funiculaire
Avatar de l’utilisateur

Inscription: Sam 11 Aoû 2007 22:24
Localisation: Papouasie Nouvelle Guinée
ce ne serait pas plutot des morceaux de capot moteur,car des morceaux de reacteurs ,strange :mrgreen:
fokker


  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 08:30

 
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 08:30 
fokker a écrit:
ce ne serait pas plutot des morceaux de capot moteur,car des morceaux de reacteurs ,strange :mrgreen:
fokker


Sauf si tu as un disque de turbine qui part en sucette !! ( rare, mais çà arrive )


  
home Haut
  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 09:05

 
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 09:05 
Hors ligne
Pilote de Funiculaire
Pilote de Funiculaire
Avatar de l’utilisateur

Inscription: Sam 11 Aoû 2007 22:24
Localisation: Papouasie Nouvelle Guinée
comme tu le dis ,possible mais tres rare,sur cet avion ,c est plus courant que l attache arriere du reacteur casse,meme certains ont perdu leur moteur en vol.attention a la tete en dessous :laugh:
fokker


  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 09:18

 
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 09:18 
Le problème des attaches arrières sur GTR, j'ai connu çà sur les 737-500, pas sur les 200. :wink:


  
home Haut
  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 10:19

 le 737 de Nationwide avait effectivement perdu un moteur
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 10:19 
le 737 avait effectivement perdu par séparation le moteur droit au complet et non le seul reverser.... c'est un accident rarissime sur 737 et son issue heureuse est un exemple d'un parfait travail de l'équipage :

quelques photos ''collector'' de ZS-OEZ (so easy !)

et sa fiche

http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737-22118.htm

Image

Image


  
home Haut
  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 10:56

 perde de réacteur sur 737 : 4 cas similaires identifiés
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 10:56 
sur PPRune, l'historique de 4 cas similaires de perte moteur ayant affecté des 737 200

vu la séparation, il ne s'agit pas de rupture du fusible (le pylone reste en place) mais de rupture du pylone, parti avec le réacteur.... quid de l'hydro ?

Delta B737-200 7Jan92 DFW. Engine separation on takeoff. After T/O at 200' breakaway safety bolts called \"Cone Pins\" sheared for right engine. Engine bounced on grass on right side of runway.
http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?e...11X13985&key=1
... FTW92IA055 ....
... DELTA AIR LINES ...
... Tuesday, January 07, 1992 in DFW ...
... BOEING 737-232 ... N322DL ...

THE RIGHT ENGINE SEPARATED ... CLIMBING THROUGH 200 FEET AFTER TAKEOFF. ... UNEVENTFUL LANDING ...

ENGINE SEPARATION WAS THE RESULT OF THE FAILURE OF THE AFT CONE BOLT AND THE ENGINE SECONDARY SUPPORT ASSEMBLY. THE AFT CONE BOLT FAILED AS RESULT OF A PREEXISTING FATIGUE CRACK, WHILE THE ENGINE SECONDARY SUPPORT ASSEMBLY FAILED AS RESULT OF THE DYNAMIC LOADS THAT EXCEEDED THE DESIGNED CAPACITY OF THE MOUNTING BOLTS.

THE TWO FORWARD CONE BOLTS FAILED IN OVERLOAD AS THE ENGINE SWUNG FORWARD DURING THE SEPARATION SEQUENCE.

METALLURGICAL TESTING REVEALED THAT THE FATIGUE OF THE AFT CONE BOLT WAS A RESULT OF LUBRICANT INADVERTENTLY INTRODUCED INTO THE CONICAL SURFACE OF THE CONE BOLT.

...Board determines the probable cause ...
THE FAILURE OF THE AFT CONE BOLT AS RESULT OF PREEXISTING FATIGUE CRACKING DUE TO IMPROPER MAINTENANCE, AND THE FAILURE OF THE SECONDARY SUPPORT STRUCTURE AS A RESULT OF LOADS THAT EXCEEDED THE CAPACITY OF THE ATTACHING HARDWARE AND THE CRUSHABLE HONEYCOMB CORE.

= = = // = = =

Piedmont Airlines B737-200, 20Jan89, right engine separated from aircraft after T/O at Chicago. Newly designed secondary support structure had not yet been installed.
http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?e...13X27558&key=1
... CHI89MA046 ....
... PIEDMONT AIRLINES
... Friday, January 20, 1989 in CHICAGO, IL ...
... BOEING 737-201 ... N242US ...

AN IN-FLIGHT TEARAWAY OF THE RIGHT ENGINE (FROM THE RIGHT WING) OCCURRED AS THE AIRPLANE LIFTED OFF FROM THE RUNWAY. ... CONTINUED THE TAKEOFF ... RETURNED ...

AN EXAM OF ITS WING & SEPARATED ENGINE REVEALED THE AFT CONE (ENG MOUNTING) BOLT HAD FAILED FROM FATIGUE, THEN THE TWO FORWARD CONE BOLTS FAILED FROM DUCTILE OVERSTRESS.

A RAISED MECHANICAL DEFORMATIVE WAS FOUND ON THE CONICAL SURFACE OF THE AFT BOLT. THE DEFORMITY WAS INDICATIVE OF DAMAGE PRODUCED PRIOR TO OR DURING ASSEMBLY OF THE CONE BOLT IN THE ISOLATION MOUNT. A MATCHING CAVITY WAS NOTED ON THE ISOLATION MOUNT. THERE WAS EVIDENCE THAT THE MECHANICAL IRREGULARITY RESULTED IN A NONUNIFORM FIT WHICH ALLOWED THE TORQUED FITTING TO LOOSEN DURING CYCLIC LOADING.

AD 88-01-07 REQUIRED THAT ULTRASONIC INSPECTION OF THE CONE BOLTS BE PERFORMED AT INTERVALS NOT TO EXCEED 600 CYCLES. AN ULTRASONIC INSPECTION OF THE BOLTS HAD BEEN ACCOMPLISHED ABOUT 330 CYCLES BEFORE THE ENGINE SEPARATED.

... Board determines the probable cause ...
PREVIOUS DAMAGE TO THE AFT CONE (ENGINE MOUNTING) BOLT, WHICH RESULTED IN MISMATCHED SURFACES BETWEEN THE BOLT AND ISOLATION MOUNT, LOSS OF TORQUE DURING CYCLIC LOADING OF THE MOUNTING BOLT, AND SUBSEQUENT FATIGUE FAILURE OF THE BOLT.

= = = // = = =

US Air B737-200 PHL 5Dec87 #2 engine separated shortly after takeoff. Cracks caused by metal fatigue in one of three bolts; after rear bolt failed the two forward bolts and support cable failed in overload. http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?e...13X32769&key=1
... NYC88FA050 ....
... USAIR
... Saturday, December 05, 1987 ... DEPTFORD, NJ ...
... BOEING 737-2B7 ... N319AU ...

DRG TKOF, AS USAIR FLT 224 WAS CLBG THRU 4000', THE ACFT YAWED/ROLLED RGT. SIMULTANEOUSLY, THE CREW NOTICED THE #2 THROTTLE SLAM/LOCK TO THE IDLE PSN & A CONTINUOUS AIRFRAME BUFFET BEGAN.

SOON THEREAFTER, THE #2 ENG SEPD FM THE ACFT & THE BUFFET STOPPED.

THE ENG IMPACTED IN AN OPEN FLD, 6 MI FM THE ARPT.

JUST BFR IT SEPD, A PAX SAW THE AFT END OF THE #2 ENG MOMENTARILY DROOP ABOUT 30 DEG.

AFTER ENG SEPN, THE 'B' HYD SYS LOST PRES & THE TE FLAPS WOULD ONLY EXTD 10 DEG.

THE ACFT WAS LNDD SAFELY AFTER AN EMERG GEAR EXTN & DIFFERENTIAL BRAKING WAS USED FOR STEERING.

AN EXAM REVEALED THE AFT MOUNT CONE BOLT FOR THE #2 ENG HAD FAILED FM FATIGUE THRU THE THREAD RELIEF UNDERCUT RADIUS. FATIGUE CRACKS HAD INITIATED ON DIAMETRICALLY OPPOSITE SIDES OF THE RADIUS. SUBSEQUENTLY, THE FWD MOUNT CONE BOLTS & SECONDARY SUPPORT CABLE FAILED FROM OVERLOAD.

... Board determines the probable cause ...
ENGINE INSTALLATION, MOUNTING BOLT ..FATIGUE

= = = // = = =

\"Southwest 223\" / 3Jan86 B737-2H4, after T/O from Love Field (Dallas), Rt Engine rear mount Cone Bolt sheared, mount failed and restraining cable broke; leaving the engine attached by only the two fwd mount bolts; returned safely. [AWST 124:31 Ja 13'86, photo.]

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?e...10X00187&key=1
... FTW86MA030
... SOUTHWEST ...
... January 03, 1986 in DALLAS, TX
... BOEING 737-2H4 ... N86SW ...

THIS INCIDENT OCCURRED WHEN THE NO. 2 ENGINE EXPERIENCED AN AFT ENGINE MOUNT CONE BOLT FAILURE AND THE SUBSEQUENT FAILURE OF THE SECONDARY SUPPORT LINK (STAINLESS STEEL CABLE).

THE FAILURE OF BOTH AFT ENGINE SUPPORT ASSEMBLIES DURING THE TAKEOFF ROLL ALLOWED THE AFT SECTION OF THE ENG TO HANG DOWN TO WITHIN 4' [sic, transcription err] OF THE GROUND. AS A RESULT, THE NO.2 THRUST REVERSER ACTUATOR ASSEMBLY DRUG THE RUNWAY ON ROTATION.
... RETURNED ... LANDED...

METALLURGICAL EXAMINATION OF THE CONE BOLT REVEALED THAT IT FAILED AS A RESULT OF FATIGUE, MOST PROBABLY DUE TO IMPROPER INSTALLATION OF THE BOLT, SPECIFICALLY, THAT IT WAS UNDER TORQUED WHEN THE OPERATOR RE-INSTALLED THE ENG.

THE SAFETY CABLE FAILED AS A RESULT OF OVERSTRESS, PROBABLY INDUCED WHEN THE ACFT ENCOUNTERED A ROUGH STRETCH OF RUNWAY DURING THE TAKEOFF ROLL.

... Board determines the probable cause ...
ENGINE INSTALLATION, SUSPENSION MOUNTS .. FAILURE, PARTIAL
... FATIGUE ... SEPARATION ... OVERLOAD ... UNDERTORQUED
MAINTENANCE, INSTALLATION .. IMPROPER ...

Contributing Factors ... RUNWAY / LANDING AREA CONDITION ... ROUGH /UNEVEN


  
home Haut
  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 11:50

 (photos) 737 Nationwide après perte d'un réacteur
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 11:50 
Hors ligne
Pilote de Funiculaire
Pilote de Funiculaire

Inscription: Mer 03 Mai 2006 22:35
Localisation: holding short onTaxiway Charlie
d'autres photos sont disponibles sur le net montrant l'ampleur des dégats et la séparation - clairement visible - du pylone et de l'aile :

Image

Image

Image

_________________
48 Heavy requesting takeoff clearance


  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 14:16

 lol
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 14:16 
Hors ligne
Observateur Avisé
Observateur Avisé
Avatar de l’utilisateur

Inscription: Dim 03 Déc 2006 00:03
Localisation: BSL-Airport
Allooo Houston ...
Ici ZS-OEZ ....
Procédons au largage du moteur N 2 :!:
Largage réussit ....
Poursuite du décollage ....

_________________
Et vive la Russie ....
Da Svidania


Modifié en dernier par Dujj le Jeu 08 Nov 2007 22:55, modifié 1 fois.

  
home Haut
 Profil Site Internet  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 14:48

 
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 14:48 
Hors ligne
Principicule de Taxiway
Principicule de Taxiway
Avatar de l’utilisateur

Inscription: Dim 03 Sep 2006 00:06
C'est le numéro 2 qui est parti la !
:pray:


  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 19:07

 
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 19:07 
Hors ligne
Pilote de Funiculaire
Pilote de Funiculaire
Avatar de l’utilisateur

Inscription: Sam 11 Aoû 2007 22:24
Localisation: Papouasie Nouvelle Guinée
sur les 737 equipe de cfm il n y a pas ce genre de probleme,seul les 200 sont concernes.
sur l attache arriere comme je l ai dit sur mon premier post ,il y a un repere rouge que le mecano lors de sa visite doit regarder,le repere doit etre aligne,si ce n est pas le cas ,l axe est casse.
ce n est pas le premier 737 200 a avoir eu ce cas,les 707 avaient ce probleme aussi.je me rappelle ce 707 cargo qui en avaient perdu 2 reacteurs en vol et qui s etait poser d urgence sur la piste de istres avec un troisieme en feu
fokker


  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  

Jeu 08 Nov 2007 19:29

 
MessagePosté: Jeu 08 Nov 2007 19:29 
Hors ligne
Amiral de l'Air
Avatar de l’utilisateur

Inscription: Mar 14 Aoû 2007 13:53
Localisation: La France du Sud de la Loire
Les Fameux "Fuse-Pins" de Boeing

747-258 Cargo El-Al Amsterdam 4 octobre 1992....
747-121 Evergreen Anchorage 31 mars 1993.
Windshear: Perte réacteur n°2 au décollage,l'équipage parvient à se reposer malgré un tour de piste "héroïque" avec la surcharge carburant

Pas de victimes

Image


Modifié en dernier par ductedfan le Ven 09 Nov 2007 10:31, modifié 1 fois.

  
home Haut
 Profil  
Répondre en citant le message  
Afficher les messages postés depuis:  Trier par  
Poster un nouveau sujet Répondre au sujet  [ 35 messages ]  Aller à la page 1, 2, 3  Suivante

Heures au format UTC + 2 heures


Qui est en ligne

Utilisateurs parcourant ce forum: Aucun utilisateur enregistré et 0 invités


Vous ne pouvez pas poster de nouveaux sujets
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets
Vous ne pouvez pas éditer vos messages
Vous ne pouvez pas supprimer vos messages

Aller à:  
Flux RSS Flux RSS Liste des flux Liste des flux
0 Développé par phpBB® Forum Software © phpBB Group
Traduction par phpBB-fr.com
phpBB SEO