Lorsque de petits changements ont des conséquences énormesCitation:
It was found that this new positioning of the engines caused the 737 MAX to pitch up slightly during certain maneuvers, especially when the aircraft was already at a high angle-of-attack (AoA). In other words, when the nose of the aircraft was raised to gain altitude, the plane would start to climb higher than the pilot intended. If left unchecked, this tendency could potentially lead to a disastrous stall condition; where the aircraft has pitched up so far that it’s no longer able to produce lift. To counteract this quirk of the design, the MCAS system was introduced.
Au décollage par définition le nez de l'avion monte .
C'est d'après ce que je comprends , dans cette situation ( même si la météo est parfaite ) que le MCAS peut s'activer
Même si le pilote ne le sait pas , le MCAS peut s'activer
Citation:
Put simply, MCAS detects when the 737 MAX is at risk of this pitch-up tendency, and compensates by using the aircraft’s rear stabilizer to bring the nose back down. When operating as intended the pilot shouldn’t even know that MCAS was engaged. It was designed to be a system that operated in the background, automatically providing the pilot with the ideal aircraft performance.
Une procédure a été diffusée pour désactiver ce MCAS , après l'accident du vol Lion air :
Si j'ai bien compris , cet avion en difficulté était à 600m du sol
Est-ce suffisant pour entamer dans les conditions d'urgence que les messages retranscrits par la tour laissent clairement supposer , la procédure décrite ci-dessus ?