niuniu
a écrit:
''MCAS is activated without pilot input and only operates in manual, flaps up flight.
The system is designed to allow the flight crew to use column trim switch or stabilizer aislestand cutout switches to override MCAS input. The function is commanded by the Flight Control Computer (FCC) using input data from sensors and other airplane systems.
The MCAS function becomes active when the AoA exceeds a threshold based on airspeed and altitude.
MCAS will activate for up to 9.26 seconds before pausing for 5 seconds. Stabilizer incremental commands are limited to 2.5 degrees and are provided at a rate of 0.27 degrees per second. The magnitude of the stabilizer input is lower at high Mach number and greater at low Mach numbers (for the same AoA above the activation threshold).
After AoA falls below the hysteresis threshold (0.5 degrees below the activation angle), MCAS commands nose up stabilizer to return the aircraft to the trim state that existed before the MCAS activation.
The function is reset once angle of attack falls below the Angle of Attack threshold or
if manual stabilizer commands are provided by the flight crew. If the original elevated AOA condition persists, the MCAS function commands another incremental stabilizer nose down command according to current aircraft Mach number at actuation.
http://www.b737.org.uk/mcas.htm?fbclid= ... SLi61nxBjY.
Oui merci bien mais on sait tous cela, mais c'est la version Boeing.
Tout le monde s'est accordé pour signaler l'ambiguïté de l'Anglais en mode Boeing. Ce n'est pas un hasard ! Le flou de certaines explications et le côté parcellaire de celles-ci. Notamment la phrase suivante donnée quasiment en introduction :
" The system is designed to allow the flight crew to use column trim switch or stabilizer aislestand cutout switches to override MCAS input."Déjà pour un esprit averti on a envie de répondre au fait que le system " allows " le fonctionnement des trim électrique de manche : Encore heureux ! Et donc pourquoi le préciser ? On a envie de répondre que
" c'est la poule qui chante qui a fait l'oeuf " Deuxièmement, il est écrit OVERRIDE et non pas " counteract " comme on aimerait le lire car cohérent avec " allows "
" Counteract " collerait bien avec l'action de stopper, contrebalancer, neutraliser, lutter contre...
Mais non, ils écrivent " override " qui peut vouloir dire finalement à peu près les mêmes choses :
Contrebalancer, passer outre, l'emporter sur, annuler, neutraliser.
Le sens qu'on aimerait y trouver est bien neutraliser. La question serait donc : " est-ce que le trim du pilote direction UP est capable de neutraliser l'AND du MCAS " ?
La réponse est NON au vu du schéma électrique, et surtout au vu des diagrammes.
On voit bien sur celui du JT-610 qu'il n'en est rien ! Le trim UP du pilote n'a jamais neutralisé le AND du MCAS, il a simplement corrigé après l'action du MCAS.